دنیای گیاهان

دنیای گیاهان

معرفی خواص دارویی گیاهان
دنیای گیاهان

دنیای گیاهان

معرفی خواص دارویی گیاهان

خواص شگفت انگیز و ضد التهابی روغن گل مغربی (گل پامچال)

 کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS، یائسگی ،اندومتریوز و پستان فیبروکیستیک:
با تاثیر بر تولید پروستاگلاندین های التهابی که  طی قاعدگی آزاد می شوند، GLA موجود در روغن گل مغربی می تواند سبب کاهش کرامپ های  قاعدگی (گرفتگی عضلات) شود. حساسیت پستان ها را در زمان قبل از قاعدگی کاهش داده وعلائم روده تحریک پذیر را تخفیف می دهد. در تمایل زیاد به مصرف کربوهیدرات ها و التهاب های همراه اندومتریوز نیز کمک کننده است. در برخی افراد به دلیل پایین بودن سطوح GLA در بدن، سندرم پیش از قاعدگی بروز می کند که با دادن این مکمل می توان علائم را کاهش داد. 
در دوران یائسگی (منوپوز) نیز کاهش گر گرفتگی و احساس سلامتی، همزمان با مصرف دارو گزارش شده است.
 
در زنانی که پستان های فیبروکیستیک دارند هم اسیدهای چرب اختصاصی این روغن می تواند التهاب پستان ها را کاهش داده و جذب ید را افزایش دهد. شاید مقدار ید در بدن این افراد به شکل غیر طبیعی پایین است. میزان دوز مصرف روغن گل مغربی در این دسته از زنان 3 گرم در روز و در سه نوبت می باشد. البته باید توجه کرد که اگر بعد از 2 تا 3 ماه از مصرف بهبودی در علایم مشاهده نگردید از ادامه مصرف خودداری نمایند. 

کاهش درد مفاصل و التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید

بررسی ها نشان می دهد که مصرف مکمل  روغن گل مغربی و سایر منابع GLA سبب کاهش درد مفاصل و التهاب در بیماری های مفصلی می شود. در یک مطالعه شش ماهه کاهش علائم التهاب در آرتریت روماتوئید با دریافت کپسول های حاوی GLA نسبت به گروه پلاسبو، دیده شده است. در مطالعه دیگر تعداد مفاصل حساس و متورم در مقایسه با گروه پلاسبو کاهش یافته بود.
 

کاهش آسیب های عصبی ناشی از دیابت

تحقیق ها نشان می دهد که GLA موجود در روغن گل مغربی می تواند باعث پیشگیری و درمان آسیب های عصبی (نوروپاتی) در بیماران دیابتی باشد. در یک مطالعه یک ساله علائمی نظیر بی حسی و گزگز شدن در افرادی که نوروپاتی خفیف دیابتی داشتند، با مصرف روغن گل مغربی نسبت به گروه پلاسبو کاهش یافت.
 

کاهش علائم اگزما

در بعضی از بیماران زمانی که مشکلات تغذیه ای مربوط به GLA وجود داشته باشد، اگزما دیده می شود. بنابراین دریافت  GLA از طریق مصرف روغن گل مغربی می تواند مفید واقع شود. در بعضی مطالعه ها نشان داده شده است که این روغن می تواند التهاب های ناشی از اگزما را در مقایسه با گروه پلاسبو کاهش داده و علائمی نظیر خارش، ترشح و پوسته پوسته شدن پوست که مربوط به اگزما هستند را بهبود بخشد. در این حالت بیمار نیاز کمتری به استفاده از کرم های استروئید و دارو و در نتیجه عوارض جانبی ناخوشایند آن ها دارد.
 

درمان کمکی آکنه

اسیدهای چرب ضروری از طریق رقیق کردن چربی (ماده روغنی ضخیمی که در افراد مبتلا به آکنه زیاد ترشح می شود) باعث جلوگیری از بسته شدن منافذ و گسترش ضایعات می شوند. اسیدهای چرب با کاهش التهاب، کنترل مصرف مواد غذایی در سلول ها، تولید پروستاگلاندین ها و در نتیجه انقباض عروق خونی به درمان آکنه کمک می کنند.
 

مقابله با آسیب های مولتیپل اسکلروزیس

ذخیره زیاد اسیدهای چرب ضروری در روغن گل مغربی با کاهش التهاب ناشی از اختلال های پیش رونده عصبی مفید واقع می شود.
 

درمان کاهش حافظه ناشی از آلزایمر

روغن گل مغربی با بهبود انتقال ایمپالس های عصبی در درمان اختلال های پیش رونده مغزی مفید است.
 

پیشگیری از ناتوانی مردان و نازایی زنان

از طریق بهبود جریان خون، GLA موجود در روغن گل مغربی به مواردی از درمان ناتوانی جنسی در مردان که ناشی از اختلال های جریان خون در اعضای تناسلی است، کمک می کند. برای این منظور روغن معمولا با ویتامین C و Ginko Biloba تجویز می شود. به علاوه روغن به مدت طولانی مصرف می شود. GLA از تنگ شدن عروق خونی پیشگیری کرده و سپس از تشکیل پلاک در جدار رگ به دنبال افزایش کلسترول جلوگیری می کند. به علاوه با بهبود عملکرد رحم در زنانی که نازایی دارند، مفید واقع می شود.
 

جلوگیری از بروز علائم ترک الکل

GLA باعث ترشح نوع خاصی پروستاگلاندین به نام پروستاگلاندین E در مغز می شود که با حمایت غیر مستقیم از کبد و سیستم عصبی از علائم ترک الکل نظیر افسردگی و تشنج پیشگیری می کند.
 

خواص

ضد چسبندگی پلاکت، ضد پلاک سازی، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، آنتی پرولیفراتیو، آنتی ترومبوتیک، وازودیلاتور.
قبل از مصرف دارو در صورت ابتلا به صرع، مصرف آنتی کواگولان، داروهای ضد فشار خون، داروهای کاهنده کلسترول یا مصرف داروهای هورمونی نظیر استروژن باید با پزشک مشورت کرد. زنان باردار یا شیرده نباید این دارو را مصرف کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.