دنیای گیاهان

دنیای گیاهان

معرفی خواص دارویی گیاهان
دنیای گیاهان

دنیای گیاهان

معرفی خواص دارویی گیاهان

دم نوش های آرامش بخش

گیاهان علاوه بر تمام خواصی که دارند، باعث کاهش استرس ها و تنش ها نیز می شوند. به طور کلی به گیاهان و ادویه هایی که باعث آرامش اعصاب می شوند، «Nervine» می گویند که می توان در طول روز از آنها به عنوان مسکن استفاده کرد و به لذت آرامش دست یافت.

برخی از ادویه ها را بهتر است صبح ها مصرف کنید تا در طول روز از نتایج خوب آن بهره مند شوید. این ادویه ها به شما کمک می کنند که در طول روز آرام باشید، بعدازظهر خوبی داشته باشید، راحت بخوابید و… این دسته از ادویه ها و گیاهان شامل بابونه، زیروفون، عرقچین، وود بتونی، جو وحشی و… است. گیاهانی که باعث کاهش تنش های عصبی، دردها، گرفتگی های عضلانی عصبی و بدخوابی ها می شوند نیز شامل کاواکاوا، رازک، کوکنار آمریکایی، سنبل کوهی، زغال اخته یا درخت سرخک جامائیکایی و… است. گیاهان، تاثیر بسیاری در کاهش استرس و از بین رفتن تنش ها و نگرانی ها دارند و می توانند سیستم عصبی انسان ها را آرام کنند. 

 

علف گربه

علف گربه یک مسکن فوق العاده برای بزرگسالان یا حتی کودکان است. این گیاه خاصیت ضدانقباضی نیز دارد به همین دلیل برای مشکلات گوارشی مناسب است. چای علف گربه برای کودکانی که دچار دل پیچه و مشکلات گوارشی شده اند، بسیار مفید است، مخصوصاً اگر آن را با نعناع یا بابونه ترکیب کنید.

 

رازک

گل های گیاه رازک خاصیت آرام بخشی دارند و برای برطرف کردن بدخوابی بسیار مفیدند. از رازک برای آرامش اعصاب استفاده می شود. یک یا دو ساعت قبل از خواب، حدود ۳۰ الی ۶۰ قطره رازک (عصاره رازک) را مصرف کنید تا شب به راحتی به خواب بروید. چای رازک طعم تندی دارد و به همین دلیل افراد از چای آن استفاده نمی کنند. می توانید چند قطره از رازک را روی بالش خود بچکانید تا شب هنگام وقتی سرتان را روی بالش می گذارید، به راحتی بخوابید. رازک ممکن است در افراد ایجاد حساسیت کند، پس قبل از مصرف، از این مورد اطمینان حاصل کنید.

به طور کلی گیاهان آرام بخش که تعداد آنها زیاد است به شما کمک می کند تا اثرات سریع و منفی استرس دلهره و نگرانی روی شما کاهش یابد یا حتی از آنها رهایی یابید. با کاهش نگرانی ها و احساس آرامش عصبی از سلامت بیشتری برخوردار خواهید شد.

برای گرفتن نتایج بهتر، ابتدا باید عملکرد گیاه را در بدن خود ملاحظه کنید و اگر با شما سازگار بود از آن استفاده کنید، همواره به مقدار مجاز مصرف آن توجه کنید.

 

بابونه

در میان صدها و هزاران نوع گیاه موجود در طبیعت، بابونه بیشتر از بقیه برای آرامش اعصاب و رهایی از استرس ها و نگرانی های آزاردهنده مفید است.

این گیاه به راحتی در هر موقعیت آب و هوایی رشد می کند و یکی از سالم ترین و مطمئن ترین گیاهان دارویی به شما می رود و البته مصارف زیادی هم دارد.

در میان گیاهان آرامش بخش، بابونه یکی از موثرترین آنهاست.

بابونه می تواند سیستم گوارشی را آرام کند و عملکرد آن را بهبود ببخشد. اگر دچار نفخ شکم یا حتی حالت تهوع هستید، بهتر است که از آن استفاده کنید. چای سرد بابوبنه برای زمانی که دچار این مشکلات می شوید، مناسب است. ۲ قاشق سوپخوری از گل بابونه را داخل قوری چای بریزید و بعد از سرد شدن آن را بنوشید. می توانید کمی عسل نیز برای طعم دار شدن به آن اضافه کنید.

اگر بعد از دوبار استفاده متوجه تغییرات ایجاد شده نشدید، بهتر است ناامید نشوید. می توانید از بابونه به دفعات بیشتری استفاده کنید تا نتایج آن را احساس کنید.

این گیاه برای پوست های ملتهب و پوست هایی که دچار خارش شدید می شوند، جای نیش حشرات، انواع آلرژی های تماسی و حتی عفونت های قارچی و باکتریایی خفیف بسیار مفید است. می توانید چای سرد شده آن را روی نقاط مورد نظر بمالید و بعد آن قسمت را بشویید. بابونه تاثیر تقویت کنندگی بافت های عضلانی بدن مخصوصاً عضلات قلب، مثانه و رحم را نیز دارد. اگر بابونه را با رزماری ترکیب کنید و قبل از بارداری استفاده کنید، در دوران بارداری عضلات رحم تان تقویت می شود.

این گیاه طعم نسبتاً تندی دارد و ممکن است اثر آن خیلی زود پدیدار نشود ولی مطمئن باشید که با دفعات مصرف بیشتر، نتیجه مورد نظر را خواهید گرفت. قبل از مصرف آن، باید حساسیت بدن تان را به این گیاه بررسی کنید مثلاً مقداری از عصاره آن را روی پوست دست خود بمالید و اگر پوست تان دچار قرمز و واکنش های دیگر شد، از مصرف آن پرهیز کنید.

برخی از کودکان و حتی بزرگسالان هنگام خواب دچار دندان قروچه می شوند. بابونه به این افراد کمک می کند که شب ها بدون دندان قروچه و خیلی راحت بخوابند. پس توصیه می شود که قبل از خواب یک فنجان چای بابونه بنوشند.

وقتی که چای یا دم کرده بابونه تهیه می کنید دقت کنید که روی‌ آن را بپوشانید تا روغن اصلی آن با بخار خارج نشود. پزشکان سنتی مصری یونانی و رومی در گذشته های دور اهمیت زیادی به بابونه می دادند و بر این باور بودند که این گیاه جادویی بهترین مسکن ذهن های آشفته و متلاطم است.

 

عرقچین

عرقچین نیز برای آرامش اعصاب و رفع بدخوابی مفید است. افرادی که ذهن بسیار پرمشغله درگیری دارند و شب ها نمی توانند به راحتی به خواب بروند، بهتر است که از عرقچین استفاده کنند. عرقچین می تواند گرفتگی عضلات را نیز برطرف کند، مخصوصاً عضلات ناحیه کمر، رحم و شکم.

 

بادرنجبویه

بادرنجبویه مسکن خوبی برای اعصاب است و به شما کمک می کند تا از نگرانی ها و استرس هایتان کاسته شود و حتی در برخی مواقع نیز برای برطرف کردن بدخوابی به کار می رود. علاوه بر آن بادرنجبویه برای درمان کودکان بیش فعال مورد استفاده قرار می گیرد. چای آن نیز برای ایجاد آرامش و راحتی مصرف می شود.

 

راههای درمان گیاهی درد معده

راههای درمان درد معده با داروهای گیاهی

درمان درد معده را بهتر است با استفاده از روش های طب سنتی و راهای درمان درد معده با خوراکی ها و دمنوش های گیاهی پیش ببرید تا دچار اثرات تلخ و عوارض استفاده از داروهای شیمیایی نشوید در همین راستا از روش های درمان درد معده گیاهی که در ادامه ممی خوانید می توانید بهره ببرید. 

 

 درمان درد معده با

نعناع

حتما شا هم  شنیده اید که نعناع درمانی است برای معده درد و دل پیچه، بعد از مطالعه پژوهش های بسیاری، اثر کلیدی نعناع بر درمان درد معده تایید شده است. نعناع با داشتن اثر ضد اسپاسم در دستگاه گوارشی، می تواند تاثیر سریع و محسوسی داشته باشد.

 روغن نعناع که عصاره ای از نعناع است، نیز برای درمان دردهای معده استفاده می شود، اما برای استفاده خانگی به کسانی که از معده درد رنج می برند، نوشیدن چای نعناع می تواند بهترین پیشنهاد باشد. باید توجه داشته باشید که تمام گیاهان دارویی برای معده درد خوب نیست و ممکن است باعث سوزش معده و تشدید درد شود. 

گشنیز

گشنیز از خانواده جعفری و دارای رایحه خوشی است که بیشتر آثار گیاه عمدتاً به آن ارتباط دارد. آثار این گیاه عبارتند از: مقوی معده، ضداسپاسم، ضددرد (دل درد)، ضدمیکروب، ضدقارچ، تقویت کننده قوای جنسی، هضم کننده غذا، صفراآور، آرام بخش، کاهش دهنده قندخون، کاهش دهنده چربی خون و کاهش دهنده فشارخون.

چای بابونه

چای بابونه که همیشه بعنوان رایج ترین چای آرامبخش شناخته شده است، می تواند به سهولت دستگاه گوارشی را تحت فشار قرار دهد. از آنجایی که بابونه ضد اسپاسم و ضد التهاب می باشد به حالت تهوع و سوزش های سرِ دل کمک کند. بابونه به ناراحتی های معده ای کسانی که، معده درد های عصبی دارند، کمک کند.

زیره سبز

 زیره ی سبز گیاهی بوته ای و علفی به ارتفاع 0،5 متر است که خاصیت های زیادی دارد. از خواص زیره سبز می توان به بادشکن، مقوی معده، ضد اسپاسم، افزایش دهنده شیر مادران شیرده اشاره کرد و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای دارد.زیره سبز ضد تشنج، ضد صرع، مقوی معده، و عرق آور، ضد سم، ضد صفرا، تقویت کننده قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، هضم کننده غذا و ادرار آور نیز می باشد.

  هل

 هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. جویدن دانه های هل پس از صرف غذا به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می کند و می تواند بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد.

 مصرف هل تب را پایین می آورد، برای تسکین درد  رماتیسم مفید است و ترشی معده را برطرف می کند. هل خواص گرمابخشی دارد و معده و روده ها را تقویت می کنند. همچنین عمل هضم غذا را بهبود می بخشد و تقویت کننده قلب است همچنین هل بادشکن است و گاز معده و روده را از بدن خارج می کند و تقویت کننده بدن است.

دارچین

دارچین یکی دیگر از دارو های پرطرفدار معده درد است. ادویه ای گرم و خوش طعم که معده درد و حالت تهوع را با ترکیبات فلاونوئیدهایش کاهش می دهد. دکتر جیمز ای در کتاب “داروخانه سبز”، بهترین حالت خوردن دارچین را عنوان کرده است ، باید یک قاشق مرباخوری دارچین را به مدت 10 دقیقه در آب به حجم یک لیوان جوشاند و بعد نوشید.

زنجبیل

خیلی از ما شنیده ایم که زنجبیل راه حل مطمئنی برای حالت تهوع است، اما بهترین حالت زنجبیل، استفاده از زنجبیل طبیعی است. بسیاری از محققان آناستازیا در مقالات خود اعلام کرده اند که زنجبیل می تواند مشکلات صبحگاهی را با سرعت درمان کند. زنجبیل را می توان به نوشیدنی خود اضافه کرده و آن را با چای نوشید.

عسل

خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف میکند.

با آرد گندم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.

 ریشه و برگ تازه کرفس  را کوبیده و با مقدار کافی عسل مخلوط نموده و روزی سه بار هر وعده یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید . شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم میکند. به سالمندان توصیه میشود اگر میخواهند شیر در معده آنها سریع تر هضم شود با عسل میل نمایند.

  موز

موز در مواقعی می توانند تسکین دهنده درد های معده باشد، بر طبق مقاله منتشر شده در مجله لانست، پودر موز می تواند 75 درصد درد های معده را آرام کند. در طب سنتی، برای کسانی که رژیم های غذایی خاص تجویز می شود، از موز هم استفاده می شود تا بتوانند از مشکلات احتمالی معده، پیشگیری نمایند. 

 بادرنجبویه

 گیاهی است از خانواده نعناع که از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به نعناع دارد ولی بوی آن متفاوت است. این گیاه که از گیاهان خوراکی- دارویی پرمصرف دنیاست به نام ملیسا هم مشهور است و از زمان های قدیم در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان ضدنفخ، ضدتب و معرق مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین آثار بادرنجبویه که از نظر علمی به اثبات رسیده، آثار ضددرد، ضدباکتری، ضدویروس تبخال، ضدهیستامین، ضدتب، ضدنفخ، آرام بخش، خواب آور، مقوی قلب، مقوی معده و ضداسپاسم است.

خواص دارویی اسفناج

برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A ، B3 ، C و آهن و پتاسیم می‌باشد.

بدن را قلیایی می‌کند.
خنک کننده است و برای پایین آوردن تب مفید است.
ورم روده کوچک را رفع می‌کند.
برای ورم ریه مفید است.
ملین است و یبوست را برطرف می‌کند.
برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است.
اسفناج به دلیل داشتن ماده‌ای به نام اسپیناسین هضم غذا را تسریع می‌کند. این ماده باعث تحریک معده و ازدیاد ترشحات آن می‌شود.
خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است.
برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است.
برای رفع سرفه‌های خشک برگ اسفناج را با جو پوست کنده و روغن بادام بپزید و بخورید.
آش اسفناج با گشنیز برای سردردهایی که ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است مفید می‌باشد.
اگر آش اسفناج را با آب لیمو و سماق و یا آب غوره بخورید سردردهای ناشی از اختلال کیسه صفرا را برطرف می‌کند.
خوردن اسفناج از سرطان جلوگیری می‌کند مخصوصا در افرادی که به مصرف الکل و سیگار دست دارند.
اسفناج در پیشگیری سرطان روده بزرگ ، معده ، پروستات، ‌حنجره و رحم موثر است.
اسفناج کلسترول خون را پایین می‌آورد.
بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم خونی هستند.
اسفناج مانند جارو روده بزرگ  را تمیز می‌کند.
ترشحات لوزوالمعده را افزایش می‌دهد.
اسفناح سبزی مفید برای تقویت اعصاب است.
اسفناج پخته برای رفع بیماری آسم باشند و گرفتگی صدا بسیار موثر است.
رماتیسم و نقرس را درمان می‌کند.
برای زیاد کردن شیر در مادران شیرده موثر است.
سابقا نوعی شربت از اسفناج تهیه شد که در معالجه خونریزیها و کم خونی از آن استفاده می‌کردند.
تخم اسفناج ملین و خنک کننده است.
تخم اسفناج برای برطرف کردن ورم کبد و یرقان مفید است.
اسفناج تعداد گلبولهای قرمز خون را افزایش می‌دهد.
اسفناج چون دارای کلروفیل است عضلات روده را تحریک کرده و تخلیه مدفوع را آسان می‌کند.
اگر کسی مبتلا به حبس‌البول یعنی بند آمدن ادرار است می‌تواند با مخلوط نصف فنجان آب اسفناج این ناراحتی را درمان کند. با همان مقدار روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرده و به او بدهید. 


مضرات
اسفناج به علت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای کلیه و مثانه مناسب نیست ضمنا آنهایی که سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند

فواید گل بابونه برای مو

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که تقویت کننده عمومی بدن است و دارای خواص شگرف و شفابخش در درمان برخی از بیماری‌هاست.

 خواص درمانی بابونه

۱- بابونه تقویت کننده بدن است و به هضم غذا کمک مى‌کند چرا که هر دارویى که مقوى معده است و در هضم غذا تأثیر دارد، مقوى عمومى بدن هم هست، زیرا یکى از علل ضعف بدن، ضعف معده است. ضعف معده باعث کمتر هضم شدن غذاها خواهد شد و موجب می‌شود موادغذایی ضروری کمتری جذب بدن شود.

 از دیدگاه فیزیولوژى، هر عضوى که کار مى‌کند، خون به مقدار بیشتر از معمولى در شرایین و مویرگ‌هاى آن عضو گردش مى‌کند و در کسانى که معده‌شان ضعیف است، براى هضم غذا، خون به مدت طولانى‌تر، متوجه اطراف معده و روده‌ها مى‌شود و از توجه به سایر نقاط بدن باز مى‌ماند. بنابراین، یک نوع کم خونى نسبى، ضمن هضم غذا در این قبیل اشخاص دیده مى‌شود و همین کم خونى نسبى، به خودى خود، باعث ضعف در همه اعضاى بدن مى‌شود.

 علاوه بر این، کسانى که معده شان به سختى غذا را هضم مى‌کند، مقدارى از انرژى و قواى ذخیره بدنشان به مصرف هضم غذاها مى‌رسد و این مسئله نیز در تشدید ضعف بدن تأثیر دارد.

 کسانى که سوءهاضمه دارند، غذاها در لوله هاضمه آن ها بیشتر مانده و بر اثر طول مدت تخمیر پیدا مى‌کند و مقدارى مواد سمّى که تولید می‌شود و جذب آن ها به بدن باعث ضعف و کم خونى مى‌شود. در چنین افراد مبتلا به سوء هاضمه و ضعف معده، مناسب تر این است که دارویى به کار برند که اولا، معده آن ها را تقویت کند و درنتیجه غذاها به سرعت و سهولت هضم شوند؛ ثانیا، داروى مزبور اثرات مضر بعدى نداشته باشد.

 گل بابونه بدون کوچک ترین شک، یکى از این داروهاى ایده آل است که نوشیدن دم کرده آن، معده را تقویت و غذاها را به سرعت و سهولت هضم مى‌کند و به علت جذب کامل شیره غذاها، در تقویت عمومى بدن مؤثر است. براى این کار همان طور که چاى مصرف عمومى و جهانى پیدا کرده است، بابونه نیز باید به منزله چاى در خانواده‌ها مصرف شود، چنانکه در اروپا و آمریکا چنین است.

 اگر مى خواهید معده شما به مرور و به اندازه کافى تقویت شود، جوشانده یا خیسانده گل بابونه را به مقادیر کم و در فواصل غذاها به طور مکرر مصرف کنید. مقدار مصرف آن ۱۰ تا ۲۰ گرم گل بابونه در یک لیتر آب جوش  ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد، آن گاه آن را صاف کنید و با کمى شکر نیز شیرین شود. این مقدار گل بابونه خوراک یک شبانه روز است که به تدریج، در فواصل غذا باید میل شود.»


 2- بابونه نفخ معده و قولنج‌هاى دردناک و تشنجى روده ها را که بر اثر نفخ پیدا مى‌شود، از بین مى‌برد. سوء هاضمه یکى از بزرگ ترین علل نفخ معده است که غالبا پس از آن قولنج‌هاى دردناک بروز پیدا می‌کند، زیرا بر اثر دیر هضم شدن غذاها مواد غذایى به مدت بیشترى در معده مانده، حالت تخمیرى پیدا کرده و گاز تولید مى‌کند. فشار این گاز، غالبا در روده‌ها تشنج ایجاد کرده، تشنج باعث درد مى‌شود و یکى از مؤثرترین داروها در این مورد، بابونه است که نفخ معده و روده ها را از بین مى‌برد.

 

3- بابونه در درمان کردن میگرن و دردهایى است که در گریپ بروز مى‌کند؛ از قبیل سردرد، کمردرد و … به شرطى که به مقدار کافى تجویز شود (یک قاشق سوپ خورى گل بابونه در ۱۰۰ سی سی آب جوشیده، دم کرده و مصرف شود). علت از بین رفتن و آرامش درد این است که بابونه اثر بى حس کنندگى و ضد تشنج دارد.

 

4- چهارمین خاصیت طبى بابونه، که شاید فواید دیگر آن را تحت الشعاع قرار دهد، خاصیت ضد میکروبى و ضد ورم و ضد عفونى کنندگى آن است، و آن به علت وجود یک یا چند آنتى بیوتیک قوى در آن است. پس از خوردن دم کرده بابونه، گلبول‌هاى سفید خون سه برابر شده و التهابات و ترشحات چرکى مخاط‌ها درمان مى‌شود.

 

5- پنجمین خاصیت بابونه، خاصیت ضد کرم است. اگر یک قاشق سوپ خورى گل بابونه را در یک فنجان آب، به مدت پنج دقیقه بجوشانند سپس پنج دقیقه دم کنند و صبح ناشتا آن را مصرف کنند و به همین طریق، ظهر و شب، نیم ساعت قبل از غذا بخورند (بدون قند) کرم هاى روده کشته شده و دفع مى‌شوند.

 

6- در اختلال قاعدگى زنان و قاعدگى‌هاى دردناک، بابونه خیلى مؤثر است. هم چنین در قطع قاعدگى مفید واقع مى‌شود ولى زنان باردار، به خصوص در ماه‌هاى اول حاملگى باید از مصرف آن خوددارى کنند.

 

7- بابونه مصرف خارجى (غیر خوراکى) نیز دارد و علاوه بر درمان ورم ملتحمه چشم و سایر ورم‌ها، براى معالجه رماتیسم و انواع دردهاى عصبى و نقرس نیز، مالیدن روغن بابونه مفید واقع مى‌شود.

 براى به دست آوردن روغن بابونه باید ۲۵ گرم گل خشک بابونه را در ۱۲۵ گرم روغن زیتون مخلوط کرد و آن را مدت یک ساعت و نیم، روى آتش بگذارند تا داغ شود، سپس آن را در ظرف سر بسته اى ریخته و به شدّت، تکان دهند و بعد آن را صاف کنند و ۲۰- ۱۰ گرم کافور هم به آن اضافه کنند. هنگامى که درد روماتیسم در ناحیه اى شروع مى‌شود، با این روغن دست خود را آغشته و محکم به آن ناحیه مالش دهند، درد به زودى ساکت خواهد شد.

 

8-  جوشانده گل بابونه یا به خصوص تنتور آن، براى طلایى کردن موهاى بور و بور کردن موهاى خرمایى رنگ، امروزه به مقدار فوق العاده زیادی مصرف مى‌شود. این لوسیون‌ها روى پوست و موى سر اثر فوق العاده رضایت بخش دارد، موها به واسطه وجود لعاب مخصوصى که در گیاه موجود است، نرم و برّاق مى‌شود.

خواص آویشن برای سلامت و درمان انوع بیماری ها

خواص فوق العاده و بسیار آویشن:

محمد زکریای رازی معتقد است آویشن نفخ شکن، موجب حرارت بدن و هضم غذا است

آویشن به عنوان گیاهی ضدعفونی کننده شناخته شده است. محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه موثر است و به همین دلیل برای تهیه برخی از دهانشویه ها، خمیر دندان ها نیز به کار می رود.

آویشن در درمان بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت وآسم تاثیرات مفیدی دارد و برای معالجه سرفه و گلودرد استفاده می شود.

جوشانده آویشن برای درمان اسهال و پیچش روده بسیار توصیه می شود.

چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می کنند،

افرادی که دچار گرفتگی و دردهای عضلانی و مفصلی به خصوصروماتیسم هستند  حمام آویشن برایشان بسیار مفید است. 

 آویشن یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی،خستگی و بی خوابی مفید است و مصرف آن موجب کاهش فشارخون و چربی خون می شود.

 آویشن ضدتشنج و ضد صرع و ضد نفخ بوده و برای تقویت بینایی و معده هم مفید است.

در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و سوع هاضمه ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی های عضلانی استفاده می شود.

 
آویشن دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در اسانس این گیاه است

برای درمان و کاهش ریزش مو کافیست موی سررا با محلول رقیق اسانس آویشن شستشو دهید تا سبب افزایش جریان خون در پوست سر و قوی شود و از ریزش مو جلوگیری کند. 

در خوردن آویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می شود. همچنین مصرف آن برای زنان حامله و باردار توصیه نمی شود.

در التهاب  حنجره و لوزه ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده شود. برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت 20 دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست وشوی دهان استفاده شود.

 

یک دمنوش عالی برای درمان بسیاری از بیماری ها

اگر 10 گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری آنها موثر واقع خواهد شد.

 

مصرف آویشن برای این افراد ممنوع است

در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمالسقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.

مطالعات نشان می دهد که  آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند،  از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند. 


منبع : نمناک /ن